full screen background image
Keresés
2019 szeptember 16 - hétfő
  • :
  • :

Telt ház és vastaps fogadta Alföldi Róbertet Szekszárdon

Telt ház és vastaps fogadta Alföldi Róbertet Szekszárdon

2019.02.28. Csordultig telt a Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kara (PTE KPVK) szekszárdi kampuszának aulája, ahol szerda este közel háromszáz vendég várta Alföldi Róbert Jászai Mari-díjas magyar színészt, műsorvezetőt és rendezőt, aki 2008 és 2013 között a Nemzeti Színház igazgatója volt.

Illés Tamás, a szervező Magyar Vállalkozó Szalon elnöke rövid köszöntőjében tudatta, az egyesület által szervezett előadássorozat történetében ez a vendégszám, érdeklődés kiemelkedőnek számít. Hozzátette, akár nagyobb teret is meg tudtak volna tölteni.

A közönség vastapssal fogadta Alföldi Róbertet, akivel a pódiumesten a bonyhádi származású Barabás Éva szerkesztő-riporter, műsorvezető beszélgetett.

A beszélgetésen Alföldi Róbert elárulta Szekszárdhoz mindössze egyetlen emléke kötődik és az is mintegy 35 évvel ezelőttről származik. Akkor egy Babits Mihály nevével fémjelzett vers- és prózamondó versenyen – melynek döntőjét is a megyeszékhelyen rendezték – vett részt. A szőlő és a bor nemzetközi városában joggal adódott a kérdés: kedveli-e a borokat? A rendező elmondta, nem igazán iszik alkoholt, bort pedig egyáltalán nem szokott inni. Bár próbálták vele megszerettetni és kóstolt már valóban drága borokat is, valamiért egyik fajtát sem kedvelte meg.

Alföldi Róbertet munkájához kötődően elsőként közelgő ecuadori útjáról kérdezte Barabás Éva. A számos díjjal elismert színész-rendező ugyanis a Latin-amerikai országban rendezi meg Mozart Don Giovanni című operáját, melynek próbái május 21-én kezdődnek és melyet június 18-án mutatnak be. Mint azt megosztotta, Ecuadorban szeretnék meghonosítani az opera műfaját, a törekvés élére pedig egy alapítvány állt, melynek jelenlegi elnökét még vagy 20 éve ismerte meg egy munka kapcsán. Hozzátette, a Don Giovanni Ecuador történetének mindössze harmadik operája lesz. Mindebből következik, hogy különös nehézségekkel kell majd szembesülnie a munka során és nem is elsősorban a spanyol nyelvismeret hiányára gondolt. Mint elmondta, a kórussal például csak este tud majd próbálni, mert annak tagjai nappal rendes munkahelyükön dolgoznak.

Fotó: Kadarka.net

Az opera iránti érdeklődése egyébként gyermekkori pedagógusainak köszönhető. Úgy véli, hogy a különféle érdeklődési körök kialakulásában a pedagógusoknak különösen nagy szerepe van. Mint mondta, e tekintetben fontos, hogy a pedagógus mit, és hogyan mutat meg a gyermekeknek. Amint a dunapataji származású művész fogalmazott, élete legnagyobb szerencséjének tartja azt, hogy milyen tanárai voltak. Alföldi Róbert szerint a megfelelő darabokkal egy gyermekek érdeklődése is felkelthető a műfaj iránt. Ilyen műnek nevezte például Prokofjevtől a Péter és a farkast.

Azt is elárulta, hogy Skandináviában fontosnak tartják, hogy a gyermekek – akikre egyenrangúként, partnerként tekintenek a szülők, felnőttek – mielőbb betekintést nyerjenek a színház világába. Mindezt azért is tudja, mert rendezett már előadást Észak-Norvégiában, Tromsø-ban is.

Alföldi Róbert színházi, rendezői pályafutása kapcsán – kérdésre – arról is szólt, hogy ahhoz képest, amit korábban elképzelt, decensnek véli az általa befutott karriert. Hozzátette, egyedül a német színházi világ volt az, ahol nem úgy alakultak a dolgok, ahogy szerette volna. Mint mondta, ott teljesen más az emberek habitusa, így nem tudott kellően szót érteni a színészekkel, akik agresszívnek tartották módszereit.

Ugyancsak megosztotta, szerinte manapság a „román színház” Európa legszabadabb színháza, hol a színpadon szinte bármit megtehetnek. Alföldi Róbert szavai szerint a román színház igen expresszív, a magyarnál teátrálisabb, technikásabb, a színészek pedig „atom energiával” játszanak.

Fotó: Kadarka.net

A Rainer Werner Fassbinder 1973-as műve alapján készült „A félelem megeszi a lelket” című színdarab kapcsán – melynek magyarországi ősbemutatóját ő rendezte és melyben egy német nő és egy marokkói vendégmunkás egymásba szeret – elmondta, Németországban az eredeti mű bemutatása idején tartottak ott, hogy más bőrszínű és kultúrájú emberek kezdtek el az országban dolgozni. Kiemelte, ez a korabeli német társadalomban is indulatokat szült. Hozzátette, a mű arról szól, hogy ha fogcsikorgatva is, de a társadalom abba az irányba fordul, hogy elkezd ismerkedni más kultúrákkal.

A rendező ezzel összefüggésben azt is kifejtette, hogy gyűlöli, ha valaki nem tudja elfogadni azt, ha valaki mást gondol egy adott dologról. Úgy gondolja, hogy a rendszerváltozás csodálatos dolog volt, de a demokráciáról, annak mibenlétéről már az iskolában több szót kellett volna ejteni.

Fotó: Kadarka.net

A kulturális tao-támogatások – amely alapján a színházak a jegybevételük 80 százalékának mértékéig az őket támogató vállalkozások társasági adójából származó forrással egészíthették ki költségvetésüket – átalakításához kötődően arról beszélt, hogy az a kis társulatok, színházak megszűnéséhez vezet. Elmondta, az a tao-pénz, mely megjelent a színházi rendszerben és amire szüksége volna a tizenegy Fővárosi Önkormányzat által fenntartott színháznak, 3 milliárd forint, míg egy stadion felépítése ennél jóval többe kerül. Hozzátette, stadionokra is szükség van, de – annak ellenére is, hogy mozgástere szűkül – csak az ő előadásait évente 180 ezer ember látogatja, ami több mint a labdarúgó NB I. teljes nézőszáma.

A beszélgetésen emellett az is kiderült, hogy Alföldi Róbert álma, hogy karmesterként is kipróbálja magát. A rendező elmondta, ennek komoly akadálya önmaga, pontosabban az, hogy nem merne kiállni egy zenekar elé. Arról is szó esett, hogy a rendezőt a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia – melynek működése azt a gondolatot testesíti meg, hogy a művész szellemi szabadsága és a művészi alkotómunka függetlensége sérthetetlen érték – rendes tagjai közé választották, a székfoglalóját pedig áprilisban tartják. Ezen túlmenően a pódiumbeszélgetésen a közelmúltban elkészült Micimackó hangoskönyvről is hallhattak a vendégek.

Fotó: Kadarka.net

 




Read previous post:
Close